Τρίτη 5 Ιανουαρίου 2010

Παγκόσμια πρώτη.Η πραγματική "Αργώ" μέρος β΄

Συνεχίζουμε λοιπόν με την Αργώ και τις περισσότερες πληροφορίες για το πως ακριβώς έμοιαζε.
Θέλω να υπενθυμίσω ότι για την κίνησή της υποθέσαμε ότι είχε κάποια φτερωτή πίσω όπως τα σύγχρονα ποταμόπλοια. Θα μπορούσε βέβαια να έχει και άλλου είδους τεχνολογία αλλά μην νομίζετε κάτι το πολύ διαφορετικό μια και η κίνηση γίνεται με τα χέρια.Απλά η κυλινδρική φτερωτή είναι το πιο επικρατέστερο σενάριο σαν γενική ιδέα και με σχεδιασμό που θα μπορούσε να διαφέρει πολύ ή λίγο από τον σημερινό. Πάντως από τα υπάρχοντα κείμενα δεν γίνεται κάποια αναφορά.Μια δεύτερη επισήμανση είναι ότι προσπαθούμε να μεταφέρουμε τις αραιές και τυχαίες αναφορές για την όλη ναυτική διαδικασία σε ένα πραγματικό επίπεδο για να βγαίνει έτσι από την ακριβή απόδοση αντιστοίχιση με μια λειτουργική και όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστική εικόνα.
Ας δούμε λοιπόν τι έχουμε:
α) Τα πλοία και η Αργώ είχαν πόρτα. Σε κάποιο σημείο του κήτους είχαν μια πόρτα που άνοιγε για την είσοδο του προσωπικού και μετά σφράγιζε.Την πληροφορία αυτή την παίρνουμε από δύο αποσπάσματα των Αργοναυτικών όταν μας δίνουν μια αντίθεση σχετικά με τον τρόπο που πηγαίνουν στο πλοίο οι αργοναύτες.Δείτε τα σχετικά σημεία:
Στίχος 279 "εισβαίνειν δ' εκέλευον επειγομένους Μινύηας" και 622 "βάντες υπέρ τοίχου..."
Όπως βλέπετε ενώ στην πρώτη χαρακτηριστική και όχι μοναδική περίπτωση οι βιαστικοί Μίνυες "εισέρχονται" όπως δηλώνει το "εισβαίνουν" στην άλλοι μπαίνουν πάνω από τα τοιχώματα. Άρα οι δύο αυτές εικόνες μας μιλούν για πόρτα που υπάρχει και που μάλλον δεν είναι και το πιο εύκολο να την ανοίγουν και να την κλείνουν στεγανά έπειτα και ίσως αύτο τους αναγκάζει να ανεβαίνουν πάνω από τα τοιχώματα μερικές φορές.
β)Που ήταν οι ναύτες:
Όλοι όσοι έχουν στο νου τους μια εικόνα από ένα καράβι όπου οι ναύτες-κωπηλάτες καθισμένοι στην κουπαστή κωπηλατούν όπως ξέρουμε από ανάλογες εικόνες και αναφορές εδώ δεν έχει καμιά ταύτιση. Στο πλοίο αυτό όπως και στα αντίστοιχα της εποχής του δεν υπάρχουν κουπιά.Παρ' όλο που όλες οι αναπαραστάσεις το καταδεικνύουν αυτές έγιναν με το "όλοι ξέρουμε".Οι Ναύτες στην περίπτωσή μας βρίσκονται στο εσωτερικό του πλοίου και η δε πρύμνη και πλώρη προφανώς, στο ύψος των τοιχωμάτων. Έτσι λοιπόν φανταστείτε την εικόνα όπου μόνο ο τιμονιέρης έχει την ικανότητα να βλέπει τι γίνεται έξω από το πλοίο και οι ναύτες μόνο όταν σηκωθούν όρθιοι.Βρίσκονται λοιπόν σε ένα βάθος από την πλώρη γύρω στο 1,60 μέτρα περίπου σ' ένα πλοίο που το συνολικό του ύψος δεν μπορεί να ήταν πάρα πολύ μεγάλο. Άρα για το μέγεθος του πλοίου οι ναύτες
Τις πληροφορίες μας αυτές όπως πάντα τις αντλούμε από τα Αργοναυτικά.Στίχος 356:
"δη τότε νηός εής κοίλον κύτος εισεπέρησαν" Εδώ έχουμε ένα από τα χαρακτηριστικά κομμάτια μια και ο ακριβής στους ορισμούς του Ορφέας δεν μας λέει ότι κάθισαν στο κατάστρωμα αλλά μπήκαν μέσα στο κοίλο κύτος δίνοντας μας την εικόνα του βάθους.Άλλωστε δεν είχαν κάποιον λόγο να μπουν στο κοίλο κύτος και να μην βγουν από εκεί για κάποιο άλλο μέρος του πλοίου αλλά για να πάνε στα "κουπιά".Έτσι συνεχίζει:
"πάντες εφεξείης,υπό δε ζυγά τεύχε έθεντο, χείρας ερετμώσαντες....." Όπως βλέπετε μας αναφέρει με ακρίβεια τι κάνουν:"Μπαίνουν στον κοίλο μέρος καθένας στην θέση του,κάτω από "τα Ζυγά" βάζουν τα όπλα τους,τα χέρια τους στα "ερετμά" αυτό που όλοι μεταφράζουν σαν κουπιά αλλά δεν είναι.
Άρα λοιπόν οι Αργοναύτες δεν Κωπηλατούν γιατί με το βάθος που κάθονται το πλοίο θα έβαζε νερά στο παραμικρό κύμα.
Χρωστάω βέβαια κομμάτια όπως το πως ξέρουμε ότι ήταν από κάτω επίπεδη και όχι όπως ένα κανονικό πλοίο που θα δικαιολογούσε και μεγαλύτερο ύψος. Όσοι έχουν διαβάσει τα Αργοναυτικά θα δει ότι ένα μεγάλο τμήμα του ταξιδιού είναι σε ποτάμια που μόνο τέτοια σκάφη, ειδικά αν είναι βαριά όπως μας λέει από την αρχή ο Ορφέας και που πρέπει να φιλοξενήσουν και 50 άτομα με τον οπλισμό τους και κάποιες έστω στοιχειώδεις προμήθειες. Αν δεν έχουν αυτό το σχήμα θα κολλήσουν στα πρώτα μέτρα. Άλλωστε όπως βλέπουμε και στους στίχους 1095-1100 αλλά και στον 1128 δένουν το πλοίο απόδεξιά αριστερά και μπροστά και το τραβάνε με τα πόδια.Κανένα πλοίο με το κλασικό σχήμα δεν μπορεί να μετακινηθεί ούτε μέτρο έτσι ενώ ένα τύπου ποταμόπλοιο μπορεί και σε λίγο νερό όπως μας λέει άλλωστε και ο Ορφέας.
Θα διακόψω εδώ το κομμάτι αυτό μια και θα πρέπει να γραφούν αρκετά για το τι ήταν αυτά τα "ερετμά" και να σας παρουσιάσω και μερικά σκίτσα που προσπάθησα να κάνω για το πως έμοιαζε η Αργώ έτσι ώστε να έχετε μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα.
Σε λίγες ημέρες λοιπόν το 3ο μέρος.

Δεν υπάρχουν σχόλια: