Πέμπτη 22 Ιανουαρίου 2009

Ο χρόνος και η πραγματικότητα

Αν δείτε το προηγούμενο άρθρο που αλίευσα από τον "Αλφειό" θα καταλάβετε ότι το παρελθόν δεν είναι τόσο πρόδηλο και γι' αυτό το λόγο είναι πολύ δύσκολο να το κατανοήσουμε.Ένα ακόμη δύσκολο εμπόδιο για τον κάθε ερευνητή,ακόμη και καλοπροαίρετο αλλά πολύ περισσότερο κακοπροαίρετο,είναι η νοητική μεταφορά στο παρελθόν για να δούμε τι ακριβώς συμβαίνει και όχι η με το σήμερα ώς εργαλείο ανάλυση του.Ένα απλό παράδειγμα η λέξη "ερετμά".αυτή μεταφράζεται ως κουπιά από τους σύγχρονους μεταφραστές αλλά ίσως και από τους παλαιότερους ως έτσι μεταφραζόταν όμως πριν την ομηρική εποχή και δει την εποχή των Αργοναυτικών άλλη έννοια πρέπει να είχε,κοντυνή ίσως αλλά όχι την ίδια.Τι σημασία έχει;ΤΕΡΑΣΤΙΑ.Γιατί όταν λέει :"υψί δ' άρ' ένθα και ένθα μεταστρέψαντες ερετμά πήχυιον προύχοντα περι σκαλμοίσιν έδησαν" το μεταφράζουμε με τόση φυσικότητα :"σηκώσανε τα κουπιά από την μια και από την άλλη πλευρά και τα στρίψανε εξέχοντας έναν πήχη και τα δέσαν γύρω από τους σκαρμούς" ποια πραγματική σημερινή εικόνα εκφράζει;Σε ποιο πλοίο γίνεται ή γίνονταν μια τέτοια κίνηση;
Ας έρθω τώρα στον χρόνο και τα περίεργα μετρήματά του.
Όπως όλοι γνωρίζουμε ο "Τρωικός Πόλεμος" κράτησε σύμφωνα με δηλώσεις των πρωταγωνιστών 10 χρόνια.Όμως φεύγοντας από την Τροία τα πλοία του Αχιλλέα τα οδηγεί ο γιός του(!!!) (ιλιάδα Δ΄) όπως λέει ο Νέστορας στον Τηλέμαχο.Πως είναι όμως δυνατόν όταν ο Αχχιλέας φεύγοντας από την Τροία είναι ακόμη παιδί;
Άλλο ένα αρκετά κραυγαλέο σημάδι είναι οι διαφορές ανάμεσα στον κόσμο της Αργοναυτικής εποχής και της Ομηρικής.Συνδέω τις δύο αυτές εποχές γιατί ο Αχιλλέας είναι μικρός την ώρα που ο πατέρας του φεύγει με τους Αργοναύτες.
Και όμως οι δύο αυτές εποχές φαίνεται ότι απέχουν αρκετά και όχι δεκαπέντε(15) με είκοσι (20) χρόνια όπως θα περίμενε κανείς από την ηλικία του Αχιλλέα που "συμμετέχει" και στα δύο.Τι εννοώ:
Η όποια αναφορά γίνεται στα ομηρικά έργα για την Αργώ και τους Αργοναύτες δίνει την εντύπωση μιας μακρινής εποχής.Ακόμη ένα χαρακτηριστικό παρέδειγμα είναι ο λαός των Κικόνων.Στα Ορφικά αναφέρεται ξεκάθαρα ότι βασιλιάς στους Κίκονες είναι ο Ορφέας άρα μιλάμε για έναν λαό ελληνικής καταγωγής και εξευγενισμένο αν κρίνουμε από τις γνώσεις του Ορφέα.Στην Οδύσεια όμως οι Κίκονες είναι ένας άγριος και απολίτιστος λαός.Πως είναι δυνατόν αυτό να συνέβηκε μέσα σε 20-25 χρόνια;Μήπως ο χρόνος δεν μετράει το ίδιο για όλους;
Το ταξίδι της αναζήτησης της αλήθειας συνεχίζεται

Δεν υπάρχουν σχόλια: